زنبورها به عنوان قدیمی‌ترین ساکنین روی کره زمین شناخته شده‌اند. قدمت سکونت این حشره به قبل از پیدایش انسان به روی این کره خاکی برمی‌گردد. برای بسیاری از افراد نام زنبور تنها تداعی‌کننده‌ی عسل است. در حالی‌که این حشره نقش بسیار مهمی در افزایش محصولات کشاورزی در باغ‌ها و گلخانه‌ها ایفا می‌کند. در بین گونه‌های مختلف زنبور، زنبور بامبل ویژگی‌هایی دارد که کاملا به نفع انسان و اکوسیستم است. در ادامه با مزایایی نگهداری زنبور بامبل آشنا خواهید شد

گرده افشانی

بزرگترین فایده و مزیت زنبورهای بامبل گرده افشانی است. بسیاری از گل‌ها، برای انتقال گرده به حشراتی مانند زنبور احتیاج دارند. زنبورهای بامبل به عنوان بهترین و کارآمدترین گرده افشان شناخته شده‌اند. آنها به دلیل اندازه، جثه و بدن بسیار پر مو با هر بار نشستن بر روی یک گل مقدار زیادی گرده را به دیگری منتقل می‌کنند. در هنگام تماس با گل، دانه‌های گرده به خز یا کرک زنبور بامبل می چسبد. در نتیجه با نشستن بر روی گل دیگر این گرده‌ها به کلاله گل منتقل می‌شوند.

جالب است بدانید که زنبورهای بامبل تقریبا دو سوم کل گرده افشانی در کشور را انجام می‌دهند و به سالم ماندن اکوسیستم‌ کمک شایانی می‌کنند.  علاوه بر این، زنبورهای بامبل تاثیر بسزایی در صنعت کشاورزی دارند زیرا آنها مانند سایر زنبورها تنها به گونه‌ی خاصی از گل علاقه ندارند. در نتیجه، گیاهان و گل‌هایی را که ممکن است سایر زنبورها و حشرات نادیده بگرند، گرده افشانی می‌کنند. همچنین از آنجایی که نسبت به گونه‌های دیگر زنبور پرخاشگری کمتری دارند، برای یک باغدار تهدید محسوب نمی‌شوند.  متاسفانه جمعیت زنبورهای بامبل با خطر انقراض مواجه شده است. داشتن و نگه‌داری از زنبورهای بامبل در باغ به خاطر قابلیت آنها در گرده افشانی یک نعمت بزرگ است. آنها به باغ امکان رشد و شکوفایی می‌دهند.

نیروی کار بدون خستگی

زنبورهای بامبل بر خلاف سایر حشرات در شرایط آب و هوایی نامساعد و سخت فعال بوده و قادرند کار گرده افشانی گل‌ها و گیاهان را بدون وقفه انجام دهند. به عنوان مثال، زنبورهای بامبل در دمای ۴۰ درجه فارنهایت و بالاتر فعال هستند. آنها در دمای حدود ۶۵ درجه فارنهایت بیشترین فعالیت را دارند. حتی در روزهای مه آلود، ابری و بارانی مشغول به کار هستند. همچنین، به راحتی در باد تا سرعت ۴۰ مایل در ساعت توانایی پرواز دارند. زنبورهای بامبل گرده افشانی محصولاتی مانند کیوی، گیلاس، پرتقال، سویا، خیار، توت فرنگی و بسیاری دیگر را انجام می‌دهند.

راه‌کارهای جلوگیری از انقراض و افزایش تعداد زنبورهای بامبل در باغ

همزمان با گرم شدن کره زمین، از بین رفتن زیستگاه، سموم دفع آفات و کشاورزی تک محصول تعداد زنبورهای بامبل در حال کاهش شدید است. با از بین رفتن زنبورهای بامبل و سایر گرده افشان‌ها نه تنها اقتصاد جهان از گزند آسیب در امان نبوده بلکه اکوسیستم را نیز به خطر می‌اندازد.

از راههای کمک به افزایش جمعیت و فعالیت زنبورهای بامبل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • زنبورهای بامبل از اوایل بهار تا اواخر پاییز فعال هستند. بنابراین باید نیاز آنها به انواع گل‌ها و گرده‌ها را به عنوان غذا برای زنبورهای ملکه و لاورها تامین گردد. گیاهان بومی بهترین گزینه هستند. زیرا با زنبورهای بومی همزیستی دارند. سعی کنید، انواع مختلف گیاهان بومی را بکارید. زیرا برخی از آنها در بهار برخی در تابستان و برخی دیگر در پاییز شکوفا می‌شوند. به این ترتیب غذای سه فصل زنبورهای بامبل و سایر گرده افشان‌ها را فراهم خواهد شد.
  • اطمینان حاصل کنید که زنبورهای بامبل مکانی برای لانه‌سازی دارند. زنبورهای بامبل لانه‌های کوچکی به اندازه‌ی یک توپ بیسبال می‌سازند. بیشتر زنبورهای بامبل در حفره‌های زیرزمینی ساخته شده توسط حیوانات بزرگتر مانند موش کندوسازی می‌کنند. برخی دیگر مکان‌های مرتفع‌تر مانند لانه‌ی پرندگان، فضای توخالی بین سنگ‌ها و چوب‌ها را انتخاب می‌کنند.
  • از زیست‌گاه خواب زمستانی زنبورهای بامبل محافظت کنید. از آنجای که اکثر ملکه‌ها در سوراخ‌ها کوچک روی سطح زمین یا زیر آن، زمستان را می‌گذارنند تا اوایل بهار از تراشیدن سطح زمین خودداری کنید.
  • از به کار بردن آفت کش‌ها پرهیزکنید. استفاده از حشره‌کش‌ها و علف‌کش‌ها مانع از فعالیت زنبورهای بامبل می‌شوند و در معرض مسمومیت و نابودی قرار می گیرند. تحقیقات نشان داده است که گروهی از حشره کش‌ها به نام نئونیکوتینوئیدها تاثیر مخربی بر روی انواع زنبورها دارند.