آفت‌کش چیست؟

آفت‌کش‌ها یا سموم دفع آفات ابزاری هستند که برای کمک به کشاورزان به منظور جلوگیری و کنترل ایمن آفاتی مانند حشرات، قارچ‌ها و علف‌های هرز طراحی شده‌اند. آفت‌کش‌ها، ضامن سلامت و کیفیت محصولات کشاورزی هستند. در کنار سایر نوآوری‌های علوم گیاهی، آفت‌کش‌ها به کشاورزان کمک می‌کنند تا محصولاتی با کارآیی و پایداری بیشتری نسبت به گذشته برداشت کنند.

انواع آفت‌کش

سه نوع اصلی سموم دفع آفات کشاورزی وجود دارد که عبارتند از:

علف‌کش‌ها: علف‌های هرز را کنترل می‌کنند تا محصولات گیاهی بدون رشد گیاهان ناخواسته بتوانند از مواد مغذی حیاتی مانند فضا، آب و نور خورشید استفاده کنند.

قارچ‌کش‌ها: از گیاهان در برابر ارگانیسم‌های عامل بیماری محافظت می‌کنند. قارچ‌ها با قابلیت گسترش سریع محصولات کشاورزی را از بین می‌برند.

حشره‌کش‌ها: حشراتی را کنترل می‌کنند که با خوردن یا آلوده شدن به بیماری‌ها می‌توانند به محصولات آسیب جدی برسانند.

از آفت‌کش‌ها علاوه بر مزارع کشاورزی در محیط‌های شهری نیز برای محافظت از فضای سبز عمومی در برابر آفات استفاده می‌شود.

اهمیت استفاده از آفت‌کش‌ها

حافظت از گیاهان، روشی برای کنترل آب و هوا، علف‌های هرز، آفات و بیماری‌هایی است که به رشد میوه‌ها سبزیجات و سایر محصولات کشاورزی آسیب می‌رسانند یا مانع از رشد آن می‌شوند. محافظت مناسب از محصول برای تولید محصولات با کیفیت بالاتر و حداقل هدر رفت آنها از اهمیت برخوردار است. این افزایش بهره‌روی منجر به مصرف کمتر زمین، آب و نیروی کار برای تولید محصولات غذایی است. با استفاده کمتر از زمین، تنوع زیستی حفظ شده و گازهای گلخانه‌ای کمتری ساطع می‌شود. همچنین، ضامن ارائه محصولات غذایی بیشتر و پایین نگهداشتن قیمت می‌باشد.

اهمیت استفاده از آفت‌کش‌ها در زمان مناسب

بسیاری تصور می‌کنند بهترین زمان استفاده از سموم دفع آفت یا آفت‌کش‌ها هنگام مشاهده حشرات مزاحم است. در صورتی که به کار بردن آفت‌کش قوانین مختص به خود داشته و زمان‌بندی نیز مسئله بسیار مهمی در نظر گرفته می‌شود. هر کدام از انواع آفت‌کش‌ها جدول زمانی خاص خود را دارند. بهترین زمان برای به حداکثر رساندن اثربخشی آفت کش استفاده از آن در زمان مناسب روز است. در ادامه با زمان استفاده از آفت‌کش‌ها آشنا می‌شوید.

زمان استفاده مناسب از آفت کش بستگی به فاکتورهای زیر دارد:

  • رفتار گیاهان
  • حرکت جریان هوا
  • فعالیت حشرات
  • زمان خشک شدن

رفتار گیاهان

همان‌طور که گیاهان آب را در اوایل صبح به بهترین شکل ممکن جذب می‌کنند، مواد شیمیایی را نیز بین ۳ صبح تا ۸ صبح و در هنگام غروب به‌طور موثری جذب می‌نمایند. استوماتا یا منافذ موجود در برگ‌های گیاه در این ساعات باز است. منافذ در این زمان‌ها می‌توانند محلول آفت‌کش را به راحتی جذب کنند.

جریان یا حرکت هوا

دلیل دوم سم‌پاشی در اوایل صبح یا غروب این است که جریان هوا نسبت به سایر اوقات روز مناسب‌تر است. برچسب راهنمای سموم دفع آفات نسبت به سم‌پاشی در روزهای بادی و طوفانی هشدار می‌دهند. زیرا هنگام اسپری سموم مواد سمی توسط جریان هوا و باد پراکنده شده و می‌تواند سلامت انسان‌ها و حیوانات را تهدید کند.

فعالیت حشرات

بسیاری از حشرات در اوایل صبح و حوالی غروب بیشتر فعالیت می‌کنند. بنابراین، صبح زود و اوایل شب موثرترین زمان برای استفاده از آفت‌کش‌ها هستند. اگر از حشره کش‌ها در زمان نامناسب استفاده شوند می‌توانند پیامدهای نامطلوبی داشته باشد.

زمان خشک شدن

برای به حداکثر رساندن مزایایی آفت‌کش‌ها تا ۲۴ ساعت زمان نیاز به خشک شدن دارند. بنابراین، باید روال آبیاری را بر اساس این زمان تنظیم کرد تا برگ‌ها به اندازه کافی خشک شود. در حالت آیده آل سم‌پاشی در یک آغاز یک روز روشن و بدون باران انجام می‌شود. در آب و هوای مرطوب، استفاده از سموم دفع آفات در هنگام عصر به خاطر مرطوب ماندن برگ‌های گیاه در شب می‌تواند آسیب‌پذیری گیاه را در