سیب‌زمینی و اهمیت آن

سیب‌زمینی چهارمین محصول کشاورزی کشت شده در جهان پس از ذرت، گندم و برنج است. ایران نیز بر اساس آمار سازمان خوار و بار جهانی یازدهمین کشور تولید‌کننده سیب‌زمینی در دنیا محسوب می‌شود. سطح زیر کشت سیب‌زمینی در ایران ۱۳۱ هزار هکتار است. این به معنی 82 درصد از سطح زیر کشت مختص به سبزیجات در کشور است.

میزان تولید سیب‌زمینی در ایران بیش از 4.5 میلیون تن در سال و متوسط تولید در کل کشور حدود ۳۵ تن در هکتار است. استان همدان با اختصاص 21458 هکتار به کاشت سیب‌زمینی بیش از ۱۶ درصد سطح زیر کشت این محصول را دارد و متوسط تولید در این استان ۴۰ تن در هکتار است.

از زمان ورود سیب‌زمینی به ایران در اوایل زمان قاجار این محصول بومی آمریکای جنوبی کم‌کم در غذا‌های مختلفی مورد مصرف قرار گرفت. اکنون یکی از غذا‌های اصلی مردم ایران محسوب می‌شود.

افزایش عملکرد در واحد سطح و مبارزه با آفات و بیماری‌های سیب‌زمینی از دغدغه‌های کشاورزان و مسئولین کشور است. راه‌های مختلفی برای افزایش عملکرد در واحد سطح متصور است که از آن موارد می‌توان استفاده از بذور اصلاح شده، کنترل درست و به موقع علف‌های هرز، آفات و بیماری‌ها و کاربرد کود‌ها را نام برد. معمولا توجه به همه این موارد به طور همزمان یا به عبارت دیگر مدیریت تلفیقی تولید و آفات منجر به افزایش تولید و کیفیت محصول می‌شود.

افزایش عملکرد این محصول

استفاده از کود‌های پیش یا پس از کاشت به صورت خاک مصرف تاثیر خوبی در تولید نهایی محصول سیب‌زمینی دارد. اما با استفاده از این کود‌ها نمی‌توان به حداکثر ظرفیت تولید دست پیدا کرد. مهم‌ترین دلیل این موضوع کم بودن میزان مواد آلی در خاک‌های کشاورزی ایران است. همچنین pH خاک‌های کشور در محدوده قلیایی است و جذب تعدادی از عناصر غذایی میکرو و ماکرو را برای گیاه مشکل می‌کند. برای جبران این نقص، کاربرد ترکیبات حاوی هیومیک و فولویک اسید در خاک و همراه با آبیاری توصیه می‌شود.

به علاوه، کاربرد تعدادی از ترکیبات جدید و موثر در افزایش تولید مانند جلبک‌های دریایی، اسید‌های آمینه و تنظیم‌کننده‌های رشد از طریق خاک امکان‌پذیر یا اقتصادی نیست. این ترکیبات بایستی از طریق محلول‌پاشی روی اندام‌های هوایی به گیاه برسند. بنابراین جهت تکمیل برنامه‌های تغذیه‌ای و کنترل آفات مزارع سیب‌زمینی،‌ ترکیب هوشمندانه رویال برای سیب‌زمینی را تشریح می‌کنیم.

گرچه کالا‌های توصیه شده در این برنامه نتایج خوبی در آزمایش‌های مزرعه‌ای داشته‌اند اما قطعا قابل تغییر هستند و می‌توان در صورت لزوم از کود‌ها و مواد شیمیایی دیگر در تولید سیب‌زمینی به کار برد. لذا سایر محصولات قابل توصیه در برنامه تولید سیب‌زمینی را نیز توضیح می دهیم.

ترکیب هوشمندانه رویال برای سیب‌زمینی

سیب زمینی

 

نام کالا زمان مصرف روش مصرف مقدار مصرف
سکوئنشیال 1 + جیبرلیک اسید اوایل رشد آبیاری بارانی 2 لیتر در هکتار + 5 قرص در هکتار
تریپ قبل از گلدهی آبیاری بارانی 2/5 لیتر در هکتار
کالمکس الترا + جیبرلیک اسید شروع غده دهی آبیاری بارانی 1 لیتر در هکتار + 10 قرص در هکتار
کالمکس الترا + جیبرلیک اسید یک ماه بعد آبیاری بارانی 1 لیتر در هکتار + 10 قرص در هکتار
سکوئنشیال 2 2 هفته بعد از مرحله قبل آبیاری بارانی 3 لیتر در هکتار

معرفی محصولات ترکیب هوشمندانه رویال

سکوئنشیال 1: سکوئنشیال 1 کود امولوسیون محلول در آب حاوی NPK، منیزیم و کلات عناصر کمیاب است. این کود در کنار تامین کلیه عناصر مورد نیاز گیاه در مراحل اولیه رشد با در دسترس قرار دادن فسفر کافی به گسترش ریشه گیاه کمک می‏‌کند. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد این کالا اینجا را کلیک کنید.

جیبرلیک اسید: قرص جیبرلیک اسید اگریمن حاوی ۱۰ درصد جیبرلین است که برای افزایش عملکرد محصولات مختلف در دنیا استفاده می‌شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد این کالا اینجا را کلیک کنید.

تریپ: نماتدکش تریپ 900 نماتد‌کش شرکت دوگال ترکیه است. این آفت‌کش با تکنولوژی پیشرفته‌ دارای ۹۰۰ گرم ماده فوستیازات (fosthiazate) در هر لیتر امولسیون است. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد این کالا اینجا را کلیک کنید.

کالمکس الترا: کالمکس الترا یک فرمولاسیون منحصر به فرد حاوی کلسیم و افزودنی‌هایی است که به عنوان یک راه انداز پمپ، باعث می‌شود از انتقال موثر کلسیم به سلول‌های گیاهی حتی در دوره‌های رشدی با متابولیسم پایین اطمینان حاصل شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد این کالا اینجا را کلیک کنید.

سکوئنشیال 2: سکوئنشیال 2 یک امولوسیون کاملا محلول در آب حاوی NPK، منیزیم و کلات عناصر کمیاب است. این کود با در دسترس قرار دادن پتاسیم کافی در مراحل رشد میوه در انواع گیاهان، علاوه بر بهبود کیفیت محصول موجب تقویت گیاه در برابر تنش‏‌های محیطی و آسیب آفات می‏‌شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد این کالا اینجا را کلیک کنید.

سایر محصولات پیشنهادی

نام کالا هدف از مصرف
سیترومکس برطرف کردن کمبودهای ریزمغذی ها
پیتیو پرو علیه بیماری بادزدگی سیب زمینی
زینرجی کاهش اثرات بیماری های ویروسی
بیو 20 تامین عناصر غذایی در اوایل رشد
بیو 20 گلد تامین عناصر غذایی در اوایل رشد
بیو سکوئنشیال 1 تامین عناصر غذایی در اوایل رشد
بیو سکوئنشیال 2 تامین پتاسیم در دوران رشد غده
کالمکس تامین کلسیم با استفاده از فرمولاسیون حرفه ای
40 8 10 تامین پتاسیم در دوران رشد غده
میکرومکس تامین عناصر ریزمغذی
ویتومکس تامین عناصر ریزمغذی